Dr. Bársony Farkas: a társadalmi hasznosság és gyermekeink jövője vezérel

dr Bársony Farkas beszéd

Különleges helyet foglal el nagyköveteink sorában dr. Bársony Farkas. A sikeres üzletember nemcsak a Sharity Impact munkájának bemutatásában és népszerűsítésében mutat nap mint nap példát, de a vállalat vezérigazgatója és egyik alapítója is. Dr. Bujdosó Arnolddal együtt határozták el, hogy a hazai adományozási kultúra fejlesztése érdekében közös céget indítanak, s ennek a szándéknak lett az innovatív, és egyre népszerűbb applikáció is az eredménye. A látványos sikerek tovább erősítették kezdeti elhatározásukat, miközben a szemléletformáló kezdeményezésbe eddig fektetett idő, pénz és energia egyre inkább megtérülni látszik.

Dr. Bársony Farkas Pécsett, Bécsben, majd az Amerikai Egyesült Államokban végezte egyetemi tanulmányait, jogi és közgazdasági diplomát szerzett, s olyan nagy multinacionális cégeknél dolgozott vagy volt vezető beosztásban, mint az Arthur Andersen & Co. Ltd., a GE Hungary, a PwC, de elnöke volt az Amerikai Magyar Kereskedelmi Kamarának is. Utóbbi elnökségének a mai napig tagja, ahogy a Kondor Global-nál is. A jótékonysághoz fűződő progresszív elképzeléseit is a vállalat vezetői körben szerzett széleskörű tapasztalatainak köszönheti.

„Több mint huszonöt évet töltöttem el az angol-szász céges kultúrában, ami természetesen alapjaiban formálta az én gondolkodásmódomat is – beszélt indíttatásáról dr. Bársony Farkas. – Karrierem során sokat utaztam, de dolgoztam és tanultam is hosszabb rövidebb ideig külföldön. Elsősorban Angliában és az Egyesült Államokban. Óhatatlanul belém ívódott az a céges mentalitás, amelyben nagyon fontos szerepe van annak a szándéknak, hogy a nyereségből a társadalom számára mindenképpen vissza kell valamit forgatni. Amikor már itthon lettem multinacionális cégek vezetője, jelentős jótékonyságra szánt összegek felett rendelkeztem. Ezek nagyrészét a jól ismert világszervezeteknek juttattuk el, de szerettünk volna a telephelyeink szerinti helyi közösségek építésére is fordítani valamennyit. Az előbbivel nem is volt probléma, megvolt a támogatás jól ismert menete, az utóbbival viszont annál több. Nem volt rendszere a biztonságos, átlátható és visszacsatolást adó adományozásnak, jóllehet a nagy multinacionális vállalatok ezen feltételek hiányában egyszerűen nem adakozhatnak. Pedig ez egy fontos terület, az üzleti érdekek is azt kívánják, hogy a cégek aktívan részt vegyenek a helyi közösség életében, s ezáltal nemcsak a meglévő munkavállalók irányába forgassanak valamit vissza, de újak megszerzésére is lehetőségük nyíljon.”

dr. Bársony Farkas portré

Az üzletember korántsem volt egyedül ezzel a problémával. Kollégáival beszélgetve jött rá, milyen sokakat foglalkoztató kérdés ez hazánkban. Ekkor találkozott dr. Bujdosó Arnolddal, aki jótékonysági szervezetek filantróp ügyvédjeként éppen a másik oldalról érkezett, és a támogatók felkutatásának nehézségeit ismerte. A Győztesek Egyesülete volt a kapcsolódási pont, amely akkor lett az Amerikai Magyar Kereskedelmi Kamara tagja, amikor az érdekvédelmi szervezetnek dr. Bársony Farkas volt az elnöke. A közös gondolkodás során, amelybe mindketten a saját tudásukat vitték be, született meg a Sharity ötlete. A későbbi vezérigazgató ekkor már a Pricewaterhouse Coopers Magyarország Kft. partnere volt, amelytől az általuk észlelt problémák elemzését és validálását kérték. Ez meg is történt, az elkészült tanulmány pedig igazolta a korábbi kételyeket, a magyarországi adományozási rendszer nem átlátható, nem elég egyszerű és nincs kellő visszacsatolás. A validációs folyamat végeredményét adták át PwC IT részlegének, a lehető legmodernebb digitális technológiai megoldást kérve a probléma megoldására. Ez öltött testet végül az egyedülálló, innovatív applikációban.

Dr. Bársony Farkas ugyanakkor abban is biztos volt, hogy a reklámok fogyasztókra gyakorolt hatását sem használjuk ki kellőképpen fenntarthatósági célok elérése érdekében. S bár tanulmányokat is folytatott ezzel kapcsolatban, és a marketinget inkább egyik kedvelt hobbijaként határozza meg, a Sharity végleges formájának megtalálásakor ez a tudás mégis döntőnek bizonyult. Az applikációban végre olyan szerephez juthatnak a hirdetések, amellyel nemcsak széles rétegekhez jutnak el, de egy jó ügy támogatásához is hozzájárulnak.

dr. Bársony Farkas kávé

„Sajnos az impact investing, vagyis a társadalmi hasznosságú befektetés Magyarországon még igencsak gyerekcipőben jár – vezetett be bennünket dr. Bársony Farkas azon befektetések világba, amelyek azzal a szándékkal jönnek létre, hogy a pénzügyi megtérülés mellett mérhető és mindenki számára előnyös társadalmi vagy környezeti hatást is elérjenek. – Többnyire csak a profit a mérce, pedig úgy is lehet üzleti hasznot teremteni, ha közben valami igazán jót is teszünk. Meg kellene érteni, hogy a társadalmi hasznosság legalább olyan fontos, mint a nyereség maga. Az utóbbi nem lehet cél, ugyanakkor természetes velejárója annak, ha üzletileg sikeresen valósítjuk meg egy fenntarthatósághoz kapcsolható projektet. A Sharity-nek gyakorlatilag mi magunk voltunk az első befektetői is (angyalai), és végig az impact investing szellemisége vezérelt bennünket. Ezért lettünk tagjai a Társadalmi Hasznosságú Befektetők Egyesületének (THBE) is, amely egy olyan befektetői szemléletet hívatott erősíteni, mely szerint a befektetési döntések társadalmi, környezeti és kulturális hatásainak figyelembevételével születnek. Mindezt fentartható és innovatív megoldásokat választva. Úgy gondolom, az utóbbi években mind az üzleti élet, mind pedig a támogatásra váró alapítványok, egyesületek és civil szervezetek oldalán jelentős előrelépések történtek, s ebben a Sharity tevékenységének is nagy része van. Az út azonban még nagyon hosszú egy olyan általános társadalmi légkör, és jótékonysági kultúra kialakítása felé, amelyben adományozó és adományozott egyaránt egy biztonságos, mindkettőjük számára gyümölcsöző helyzetben találhatja magát.”

A Sharity Mobile Application Zrt. vezérigazgatója magánemberként is nagyon fontosnak tartja az adakozást. Amikor egy közeli hozzátartozójának fogyatékossággal élő gyermeke született, az eset az egész családot, így őt is nagyon mélyen érintette. Azóta különösen érzékeny azokra a sorsokra és történetekre, amelyek olyan kisgyermekekről szólnak, akik egészségügyi okokból nem tudnak teljes életet élni. Felelős szülőként ugyanakkor példát is szeretne mutatni két leányának, és két fiának, miközben egész nemzedékük sorsát a szívén viseli.„Amikor pénzt, energiát és időt nem kímélve belevágunk egy komoly projektbe, akkor azért is fontos visszaadni valamit a társadalomnak, mert ezzel a gyermekeink és unokáink számára egy jobb világot hagyunk örökül. Nekem nagyon fájna, ha úgy tekintenének majd egyszer vissza ránk, hogy önző módon, az ő jövőjükkel egy cseppet sem törődve éltünk. Éppen ezért igyekszem a lehető legfelelősebb döntéseket meghozni annak érdekében, hogy nekik már könnyebb legyen. Nagy öröm számomra, hogy kisebbik lányom, Dominika is segíti a Sharity munkáját, jóllehet még csak egyetemista, és a nagyobbik, Patricia is érdeklődik tevékenységünk iránt. A két iskolás kisfiam pedig egyszerűen imádja az applikációt, amin persze nem csodálkozom, hiszen ők már beleszülettek ebbe a digitalizált világba. Példájuk fontos megerősítés a számunkra, a Sharity ugyanis a transzparencia megteremtése mellett az edukációt is lényeges feladatának tartja – foglalta össze a társadalmi felelősségvállalással kapcsolatos személyes gondolatait dr. Bársony Farkas.

Képek: dr. Bársony Farkas

Oszd meg a cikket